Algemeen
Jongens zijn binnen deze vaardigheid gemiddeld vaardiger dan meisjes. Voor erg zware of trage kinderen kan het snel overbruggen van de 3 meter in de 0- of 8-baan de score negatief beïnvloeden. Dit kan worden aangegeven door de tester. Eventueel wordt de baan gelopen/gerend zonder bal om een indicatie te hebben van de maximumsnelheid.
Let op: brillen op, oogplakker af (indien van toepassing)!
Niveau -I, 0 en I
Situatie
Voer de test uit op in een vrije ruimte met een ballon (zo rond mogelijk). Peervormige ballonnen zijn niet indicatie/betrouwbaar.
Instructie
Probeer de ballon zo vaak mogelijk in de lucht te houden (te slaan/tippen).
Criteria
Het aantal aanrakingen (tippen/slaan) totdat de ballon de grond raakt. Het kind mag zich verplaatsen, achter de ballon aan. Uiteraard is het een kwaliteit als het kind op de plek kan blijven staan.
Niveau -I: 2 keer achter elkaar
Niveau 0: 5 keer achter elkaar
Niveau I: 10 keer achter elkaar
Niveau II
Situatie
Voer de test uit op in een vrije ruimte met een ronde, goed stuitende bal.
Instructie
Pak de bal in twee handen, laat hem vallen (de bal stuit op de grond) en probeer de bal te pakken.
Criteria
Elke bal die na één stuit (op de grond) wordt gevangen telt. Bij 5 keer achter elkaar wordt het criterium voor Niveau II gehaald.
Niveau III en IV
Situatie
Voer de test uit op in een vrije ruimte met een ronde, goed stuitende bal. Een junior basketbal is ideaal.
Instructie
Niveau III: Probeer de bal met één hand te stuiten.
Niveau IV: Kun je het ook met je ‘andere’ hand?
Criteria
Elke stuit (tip) die achter elkaar wordt gedaan (na één aanraking met grond) telt. Voer het aantal in.
Niveau V t/m VIII
Situatie
Voer de test uit op in een vrije ruimte met een ronde, goed stuitende bal. Een junior basketbal is ideaal. Creëer een baan met twee pylonen op een onderlinge afstand van 3 meter.
Instructie
Niveau V en VI: Dribbel zo snel mogelijk om de 2 pylonen in een 0-baan.
Niveau VII en VIII: Dribbel zo snel mogelijk om de 2 pylonen in een 8-baan.
De bal en het kind gaan om de pylon heen.
Criteria
Een punt telt elke keer als het kind om een pylon dribbelt. De startpylon telt niet mee. Van hand wisselen mag (is in principe sneller).
Voer het aantal punten in 30 seconden in.
Niveau V: 6 keer om een pylon
Niveau VI: 7 keer om een pylon
Niveau VII: 8 keer om een pylon
Niveau VIII: 9 keer om een pylon
Niveau IX
Situatie
Voer de test uit op in een vrije ruimte met een ronde, goed stuitende bal. Een junior basketbal is ideaal.
Instructie
Kun je stuiten zonder naar de bal te kijken? Kijk op ooghoogte naar een punt op de muur (of vergelijkbaar).
Criteria
Het aantal keer stuiten (tippen/balaanrakingen) wordt geteld dat achter elkaar wordt gedaan zonder dat:
- de bal twee keer stuitert;
- de bal wordt vastgepakt;
- naar de bal wordt gekeken.
Niveau IX: 15 keer stuiten